Tjenestebolig på Heslegården

På den nyrestaurerede udflyttergård, Heslegård på Bernstorffsvej i Gentofte, bor Diana Aud Wallem Johansen og hendes mand Michael Høyer Johansen i gavlen – en tidligere tjenestebolig.

01

02

20 19 18

2122 17 16 15 14 13 12 11 10 09 08 07 06 05 04 03

Lejligheden er godt indrettet, og de forskellige niveauer – med trin ned til både køkken og soveværelse – giver den netop den personlighed, der var så vigtig for Diana og Michael. Samtidig får niveauforskellene lejligheden til at virke charmerende og hyggelig. Det er lidt som at gå på opdagelse, når man kommer første gang. Alle rummene åbenbarer sig nemlig ikke ved første øjekast – den er kringelkroget og vidner om et hus med historie.

Vi har talt lidt med vores naboer og det eneste, de kan fortælle om husets historie er, at selve Heslegården i sin tid brændte ned, men blev genopbygget i 1920 af Niels Rosenkjær. Hovedbygningen, som var den oprindelige gård, ligger modsat vores lejlighed, og de lejigheder, som ligger på vores side, er gamle tyendelejigheder og blev brugt til tjenestefolket, fortæller parret.

Materialemiks
Da boligen som sagt er en lejelejlighed, var det begrænset, hvad parret ville og måtte gå i gang med af større renoveringer.

– Køkkenet og badeværelset var fint nok, ikke super lækkert, men acceptabelt. Til gengæld kunne vi sætte vores eget præg på indretningen, og det har vi gjort med en blanding af moderne og gamle møbler, som vi selv har sat i stand. Og så har vi dekoreret væggene med rolige grafiske tapeter, som skaber hygge og varme og passer til lejlighedens samlede udtryk.

Da Diana skal beskrive deres indretningsstil, kommer det efter en lille tænkepause:

– Vores stil er meget personlig og rustik. Vi genbruger gerne gamle møbler, og giver dem et nyt pift med moderne stoffer og rolige farver. Derudover kan vi godt lide interiør, lamper og tapet, som har et lidt industrielt udtryk, og et generelt miks af råt metal, afskåret træ og grafiske mønstre.

Under de skrå vægge er parrets soveværelse romantisk indrettet. Endevæggen er tapetseret med brede striber fra Sandberg. Sengetæppet er fra HAY. Puder i stof fra blandt andet Florence Broadhurst. De sorte skærme på både loftslampen og standerlampen er fra Ikea.

De to loungestole i metal har vi fundet på et marked i Berlin. Stolene er en variation over Bertoia’s legendariske Diamond Lounge Chair. Stolen af gittertråd, som hovedsageligt består af luft og dermed lader rummet flyde direkte igennem den, blev oprindeligt skabt i 1952. Sofa fra Ilva, sofabord fra Ikea. Maleriet over sofaen er lavet af Philip Johnsen aka Phelie, som eksperimenterer med flydende farver i alle toner.

Diana og Michael har dekoreret væggene med rolige grafiske tapeter, som skaber hygge og varme og går fint i spænd med lejlighedens samlede udtryk. Tapetet på vægstykket bag brændeovnen er fra Andrew Martin. Vægstykket bag reolen er malet i farven Shaded White fra Farrow & Ball. Træstubben er hjemmelavet.

Det enkle badeværelse blev shinet op med tilbehør i naturfarver som closet stripe tapet fra Farrow & Ball, en fritstående træreol fra Ikea og lækre hørfarvede håndklæder.

Spisebordet er fra Ikea. Hertil et miks af stole – blandt andet Philippe Starck stolen Ghost i både sort og klar plast (fra 1000 Chairs), samt gamle bemalede køkkenstole, to af dem med nypolstret sæde i Christopher Farr stof. En stor puf i Florence Broadhurst stof for enden af bordet fungerer både som sofa og som ekstra siddepladser. Lamperne over bordet er fra det finske firma Secto. Tryk på lærred mellem vinduerne er lavet af Dianas svoger Frederik Lassen Hesseldahl aka Clean.

Det lille køkken, som Diana og Michael kalder deres “oldschool køkken”, er smukt holdt i sort, hvidt og træfarver og har fået nyt gulv i skaktern. På den måde virker det lille rum også mere overskueligt.

Inspirationen til boligindretningen henter parret fra naturen.

– Naturen fascinerer os begge, Michael har for eksempel arbejdet som instruktør på friluftskurser i masser af år, men der kommer da også en del inspiration fra mit studiearbejde i Tapet-Cafe, hvor stof, tapet og maling går op i en højere enhed, fortæller Diana og fortsætter:

– Vi er oftest meget enige om indretningen, men eftersom jeg arbejder med det i hverdagen, er det nok mig, der kommer med størstedelen af inspirationen. Men så udvælger vi løsninger i fællesskab.

Fakta:
Omkring år 1770 blev de gårde, der før havde hørt under Bernstorff Gods i Gentofte, udflyttet. Der var tale om 42 gårde, og i forbindelse med opdelingen af markerne, blev der anlagt nye veje, hvoraf den vigtigste var Bernstorffsvej. Her lå de nye gårde på række: Lundehuus, Lundegaard, Ryegaard, Bregnegård, Maltegård og Heslegård for at nævne i flæng. I dag er de Bernstorffske gårde enten nedrevet eller stærkt ombyggede, men gadenavnene i Gentofte kommune bærer reference til de tidligere udflyttergårde og det oprindelige åbne bondeland.

Photos by Kira Brandt, Text and Styling by Katrine Martensen-Larsen

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s