Arkitektens byggeprojekt

Øverst i en ejendom fra 1910 i Rosenvængets kvarter på Østerbro har arkitekt Biba Fibiger sammenlagt to små andelslejligheder til en stor. ”Det var muligheden for at få en stue med plads til en ordentlig arbejdsplads, et stort køkken-alrum, samt et ekstra værelse, der var afgørende”, fortæller Biba.

01_IMG_6165 02_IMG_6176 03,2_IMG_6216 03_IMG_6200 04_IMG_6206 05,3_IMG_6183 05_IMG_6194 06_IMG_6142 07_IMG_6295 09_IMG_6276 13_IMG_6290 14_IMG_6259 15_IMG_6263 17,2_IMG_6300 17_IMG_6320 20_IMG_6250

”Området er dejligt grønt og med mange smukke villaer fra 1800-tallet. Oprindelige sommerresidenser for byens bedste borgere, der plejede at gå ned til Øresund inden jernbanen blev anlagt”, fortæller Biba om sit kvarter, og nævner også at Heibergs villa ligger lige ved siden af hendes ejendom. ”I dag bor her en masse unge mennesker og små familier, – her er hyggeligt, en god og rar atmosfære – lidt som en lille landsby”, fortsætter hun.

Udover at arbejde som arkitekt underviser Biba Fibiger på Kunstakademiets Arkitektskole i design og arkitektur, sidder i bestyrelsen for Henning Larsens udstillingsfond, indretter og ombygger for private, udfører regissørarbejde på film og så laver hun kunst – installationer, film og fotos. Med andre ord en kvinde med en både teknisk og kreativ formåen ud over det sædvanlige, og da nabolejligheden på fjerde sal kom til salg, var hun ikke længe om at slå til.

”Jeg havde boet her siden 2000 og i 2004 fik jeg så tilbudt at købe min nabos lejlighed”, forklarer Biba, og fortsætter: ” Jeg havde været ude at kigge efter andre lejligheder fordi jeg gerne ville have mere plads, men jeg kunne ikke finde det rigtige. Da denne mulighed så opstod, var det som en drøm der gik i opfyldelse og jeg havde faktisk tegnet det hele inde i hovedet inden købet var gået helt i orden”.

Da alle formalia omkring købet var på plads satte Biba sig foran sin computer og tegnede det hele igennem samt udarbejde myndighedsprojektet. Og imens håndværkerne var i gang tegnede hun stadigt. ”For det er på millimeter at det hele passer sammen – der var hele tiden noget der skulle justeres og tegnes igennem”, forklarer hun. På vores spørgsmål om hvordan hun selv synes resultatet er blevet, eller om der for eksempel er noget hun ville have gjort anderledes i dag, siger hun: ”Resultatet er jeg fuldstændig tilfreds med. Skulle jeg gøre det om ville jeg dog have entreret med flere håndværkere i stedet for at gøre så meget af arbejdet selv. Det var et stort slid. Kun VVS og El-arbejdet, altså det der krævede autoriserede håndværkere, er udført af professionelle. Alt andet, inklusiv tømrerarbejdet, er selvgjort”, forklarer Biba, mens hun smiler træt ved tanken.

Alligevel opfordrer Biba folk til at kaste sig ud i de store drømme, hvis man går med overvejelser om at lægge to lejligheder sammen. Men hun anbefaler også at man lægger et solidt budget – ”for det koster, hvis det skal gøres ordentligt. Sammenlægninger kan ikke løses med en ‘make-over’. Det kommer der ikke inspirerende eller smukke anvendelige rumligheder ud af. For eksempel kan sammenlægninger kræve, at der entes lys igennem flere rum eller at der ændres på rørføringerne for at flytte et bad”, uddyber arkitekten.

Afslutningsvis beder vi Biba forklarer hvorfra hun henter inspiration til sin indretning samt hvad hun lægger vægt på når hun indretter. ”Jeg er blevet meget inspireret af mine bosættelser rund om i verden, – Paris, London, USA og Holland. Det har været vigtigt at se mig omkring – og det gør jeg stadigvæk. Jeg rejser meget og henter inspiration fra disse rejser. Men det er også vigtigt at ens egen person træder i karakter. ¨Der skal indrettes med ting som man holder af. Hjemme hos mig er der kun ting som jeg har et personligt forhold til eller som har en historie. Jeg har mange arvestykker fra mit barndomshjem og så har jeg selv lavet mange af de ting jeg bor med, blandt andet en del keramik og forskellige tallerkener af porcelæn”, afslutter hun.

Photos by Kira Brandt, Text and Styling by Katrine Martensen-Larsen

 

 

Leave a Reply

