Klassiske møbler og abstrakt kunst

”Mit hoved er firkantet og ikke rundt”, forklarer Frederik Nellemann på spørgsmålet om hvorfor han ikke selv er designer. For det kan umiddelbart undre – han ligner nemlig en herretøjsdesigner af den mest tjekkede slags og dedikationen til branchen lyser ud af de intense blå øjne, mens han fortæller sin historie. 

01_IMG 02_IMG 03_IMG 04_IMG 05_IMG 06_IMG 07_IMG 08_IMG 09_IMG 10_IMG 11_IMG 12_IMG 13_IMG 14_IMG 15_IMG 16_IMG 17_IMG 18_IMG 19_IMG 20-IMG 21_IMG 22_IMG 23_IMG 24_IMG 25_IMG 26_IMG 27_IMG 28_IMG 29_IMG 30_IMG 31_IMG 32_IMG 33_IMG

Siden færdiggørelsen af sin uddannelse som akademiøkonom i international handel og økonomi, har Frederik beskæftiget sig indgående med modebranchen. Først på kontoret hos Dico Copenhagen og sidenhen som senior buyer for Day Birger et Mikkelsen. I 2003 etablerede han sig om selvstændig med firmaet Nellemann Info. ”Min idé var at hjælpe små opstartsvirksomheder – de kreative ildsjælde, der havde hovedet fuld af ideer, men ikke forstår sig på hverken økonomi, forretningsplaner, indkøb eller distribution”, forklarer Frederiks, som blandt andet har hjulpet Baum und Pherdgarten, Wood Wood, Best Behavior, Stine Goya og Hansen Garments på vej.

Learn it, Do it, Teach it
“På et tidspunkt blev min mentorrolle dog så opslidende, at jeg var tvunget til at revurdere min professionelle karriere”, forklarer Frederik, som blev ringet op på alle timer af døgnet og derfor konstant var på arbejde. ”Jeg havde brug for at sætte nogle skarpere grænser for hvornår jeg arbejdede og hvornår jeg holdt fri og tog derfor kontakt til Københavns Erhvervsakademi (KEA Design & Business) med ideen om at afholde en work-shop for eleverne på designlinjen. Efter et undervisningsforløb på et semester havde jeg fået endnu mere blod på tanden – endnu mere lyst til at undervise og lære fra mig, og i dag underviser jeg på fuld tid på Kea design & Business i Responsible Sourcing, skolens overbygningsdel. Man kan vel sige at jeg har fulgt det engelske ordsprog: Learn it, Do it, Teach it”, konkluderer Frederik.

Passionen for kunst og møbler
Bevæger man sig rundt i Frederiks næsten 250 kvadratmeter store lejlighed på Frederiksberg Vesterbro, er det imidlertid ikke kærligheden til mode, men kærligheden til kunst og møbler, der springer i øjnene. Han er født af både kunst- og designinteresserede forældre ,”så noget har jeg med mig hjemmefra”, forklarer han og fortsætter: ”Men det hele begyndte, da jeg som 22-årig købte fire Oxford-stole og et bord designet af Arne Jacobsen. Seks måneder senere fik et bud fra en ven, der gerne ville købe hele sættet for fire gange den pris jeg selv havde givet for møblerne. Dagen efter besluttede jeg at bruge alle mine penge”. Pengene skulle bruges til at købe møbler op, men inden Frederik kastede sig ud i vilde indkøb gjorde han sit hjemmearbejde. ”Jeg satte mig helt vildt grundigt ind i priserne, for det er det det hele handler om. Du skal kende tingenes værdi”, uddyber han og pointerer samtidigt, at man kun skal købe noget man kan lide, for kan det ikke sælges skal det gemmes – og så skal man kunne holde ud at se på det selv.

En herlig blanding
På hans egne vægge hænger en herlig blanding af relieffer, arvede blomsterbilleder, indrammede sider fra en gammel SAS kalender, littografier af cobra-maleren Carl Henning Pedersen og konkret abstrakt kunst fra midten af forrige århundrede – af blandt andet yndlingsmaleren Ib Geertsen og den finske maler Lars Gunner Nordström. Møblerne er en imponerende samling af klassikere fra blandt andre Mies van der Rohe, Børge Mogensen, Bodil Kjær, Verner Panton og Arne Jacobsen. Belysningen kommer primært fra tyske værkstedslamper fra Bauhaus-perioden og det hele bringes til live fordi Frederik også har fundet plads til lidt keramik, en gipsfigur, de gamle messinglysestager, som han i øvrigt selv kalder for noget juks, en halv kajak i ædeltræ, et hav af grønne planter og sin farmors slidte trappestige. Pyntepuder og blomstrede gardiner finder man til gengæld ikke her.

Photos by Kira Brandt, Styling by Geia Brandt, Text by Katrine Martensne-Larsen